Wolberger Szilvia
Tréneri munkám során körülbelül egy éve kezdtek kirajzolódni a problémák, amelyeket vagy nehezen vagy sehogyan sem tudtam megoldani.
Tudatosság fejlesztő tréningjeim sok-sok utánkövetéssel, leginkább a hat hetes, rendszeres csoportos foglalkozások formájában hoztak tartós eredményeket ügyfeleimnél. Az utánkövetéses folyamat megszervezése figyelem- és időigényes, és sokszor stresszel jár az én helyzetemben. Arra jöttem rá, ha a jövőben szeretnék más tematikában is tréninget tartani, ez még több erőfeszítéssel fog járni minden egyes új tréning előkészítésével – nem ez lesz az út. Alkalmazottként 20 évig ezt csináltam és teljesen kiégtem. Egyéni vállalkozóként remélem, ezt ki tudom kerülni. Szeretnék ügyfeleket, szeretném támogatni őket – viszont szeretném tartani a magam energiaszintjét is. Na de hogyan?
„Mit tehetek azokért, akik hozzám fordulnak, de nem tudnak részt venni csoportos foglalkozásokban vagy nem tudnak elköteleződni egy hat hetes folyamatra?”
„Hogyan lehet a beavatkozásom rövid és tömör, de hatékony az ügyfelemnek hosszútávon?”
„Hogyan tudom támogatni ügyfeleimet úgy, hogy a tudás, a szakértelem az ügyfélnél maradjon?”
Ezek és ehhez hasonló kérdések között őrlődtem hónapokig. Az álmom, hogy egy fenntartható vállalkozást hozzak létre, nem csak anyagi, de személyes erőforrásaim szempontjából is, szinte elérhetetlennek tünt. Egészen mostanáig.
Bár a Brief coaching a szervezetben és vezetésben képzésre teljesen más elképzelésből/céllal csatlakoztam (érdekelt a SolutionFocus a coachingban), a megoldás számomra itt kezd felépülni. Az első coaching üléshez köthető gyakorlatok során, coach és ügyfél szerepében is megtapasztaltam, hogy van valami hihetetlenül felszabadító a megoldásközpontú modell feltevéseinek alkalmazásában.
Számomra legmélyebb változást előidéző feltételezés a következő: az ügyfelek megfelelő erőforrásokkal érkeznek az ülésre, hogy megoldják vagy feloldják a helyzetet / elakadást. Ez számomra eddig nem volt evidens.
Üdítő és sok erőt ad, hogy a képzésen brief coachként már a szerződéskötéstől probléma-mentes szüneteket kereshetek az ügyfél válaszaiból, apró lépésekkel kivezetem a probléma-orientált gondolkodás beszűkült tartományából. Megtartja az én energiámat is, ahogyan céltudatosan használom a megoldásközpontú nyelvi eszközöket, ezt a speciális nyelvi korpuszt, hogy létrehozzam a teret, amelyben az ügyfél önállóan felépítheti a megoldást a saját helyzetére. Vannak eszközeim arra, hogy támogassam az önszerveződési folyamatot és közben “felszinen maradjunk”: felszabadító, hogy nem kell az érzéseit elemeznem, viszont nagyon is hatékonyan cselekvésre ösztönzöm az ügyfelet.
Egy másik előfeltevés: az ügyfél a saját életének a szakértője. Sokat vagyunk a képzésen ügyfél szerepben. Ahogyan felidézem az égető kérdéseimet: a brief coaching gyakorlatok során tudatosult fokozatosan bennem, mi az, amit már megtettem a saját szakmai témáimban, és milyen, rendelkezésemre álló erőforrásokat tudok mozgósítani a célom eléréséért. Vannak ilyenek! Megélhettem a probléma mentes állapotot, kitágult a látóterem, amelyben felmerültek a friss, megoldáshoz kapcsolódó ötletek. Amikor részletesebben is foglalkoztam a vágyott jövőképemmel, hogyan vagy mit csinálok másképpen, hogyan fog reagálni a környezetem ezekre a változásokra, konkrét tennivalók jutottak eszembe. Az első ülések végével kíváncsiságot és indíttatást éreztem, hogy ezeket mielőbb valóra váltsam. Jó megtapasztalni saját élményként a brief coaching hatását: az ügyfeleink is így dolgoznak velünk, coach-okkal.
Hogy beváltak-e az első lépések vagy nem, az nemsokára kiderül. Ahogyan az is, mit tehetünk az ügyfélért, ha visszatér hozzánk: itt tartunk a képzésen a folyamatban. J